marți, 29 aprilie 2008

Locul salariaţilor în existenţa firmei

Salariaţii constituie unica resursă în lipsa căreia nici o firmă nu ar putea exista. Deşi scopul declarat al unei firme este acela de a obţine profit, la nivel global, scopul tuturor firmelor este de a produce bunuri şi servicii pentru oameni. Aşadar în lipsa oamenilor (şi implicit al salariaţilor) o firmă nu are nici cum şi nici pentru cine să producă.



Resursa principală a firmelor
"Atunci cand apa abundă, nu sesizăm importanţa ei. Dar dacă aţi fi în deşert cat aţi plăti pentru doar o cană de apă?"
Care dintre activităţile de mai jos ar putea fi realizate în lipsa factorului uman?
  • Descoperirea de noi produse sau servicii care să răspundă nevoilor clienţilor
  • Previzionarea evoluţiei pieţei
  • Promovarea şi vanzarea produselor sau serviciilor
  • Realizarea produselor sau a serviciilor

Răspunsul să fie ... "Nici una!" ? O firmă care are salariaţi capabili, motivaţi cu atitudini pozitive şi de ce nu loiali va găsi întotdeauna strategii, tactici pentru a-şi asigura dezvoltarea durabilă pe termen nedeterminat.

"Client" direct sau indirect al produselor companiei

Salariaţii participă adesea, în mod direct dar mai ales indirect, la vanzarea produselor propriei firme. Acest fenomen apare de fiecare dată cand salariaţii asigură circulaţia masei monetare (a banilor) priin modalităţi precum:

  • Cumpărarea produselor firmei la care lucrează
  • Asigurarea veniturilor consumatorilor firmei. Acest fenomen apare atunci cand salariaţii achiziţionează bunuri şi servicii care aduc venituri altor unităţi economice şi implicit angajaţilor acestora.
  • Aţi ajuns la concluzia că este necesară schimbarea mobilei, aşa că mergeţi la un magazin de profil şi achiziţionaţi mobilierul visat. Din banii dumneavoastră vor fi plătiţi salariaţii firmei de la care aţi achiziţionat mobila. Cu leafa primită unul dintre salariaţii magazinului de mobilă vine la dumneavoastră în magazinul de electrocasnice şi achiziţionează un televizor. În acest mod o parte din banii acordaţi se reantorc în firmă.

  • Realizarea de depozite la instituţiile bancare

Hotăraţi că este cazul să faceţi "ceva economii" şi constituiţi un depozit bancar. În aceeaşi zi o persoană ia un credit de la respectiva bancă în scopul achiziţionării unui aparat electrocasnic chiar din magazinul la care lucraţi. Banii împrumutaţi pot fi cel puţin într-o cotă parte chiar banii depuşi.

  • Creditare

Contractaţi un împrumut pentru ridicarea unei locuinţe, iar firma care vă execută lucrarea este chiar firma la care lucraţi.În această situaţie firma beneficiază de banii împrumutaţi de angajat în baza salariului deţinut de către acesta.

Deşi aceste exemple ar putea da impresia că au o probabilitate de realizare foarte redusă, ele se extind îngloband un număr mult mai mare de "jucători" .

Mijloc de a asigura necesarul de investiţii

Ca investitor direct. Să presupunem că lucrezi la o firmă pe acţiuni şi că aceasta doreşte introducerea unei noi linii de producţie. Pentru obţinerea fondurilor necesare conducerea ia decizia de a emite noi acţiuni. Cumperi acţiuni devenind astfel investitor.

Ca investitor indirect. Poţi deveni furnizor de resurse financiare pentru cel care va investi în firma în care lucrezi prin:

  • achiziţionarea produselor sau serviciilor oferite de acesta
  • oferirea de credite în mod direct sau indirect (bănci, fonduri de investiţii, emisiuni de obligaţiuni)

Instrument de promovare a imaginii companiei

Salariaţii sunt un mijloc de a face publicitate companiei. Un angajat care ştie că produsele firmei la care lucrează au un bun raport preţ / calitate, va promova produsele în faţa cunoştinţelor, prietenilor, rudelor sale, cu efect pozitiv asupra vanzărilor.

Dacă salariatul este mulţumit de modul în care firma tratează angajaţii şi mai ales de modul în care el este tratat, acesta va prezenta într-o lumină pozitivă compania la care lucrează, lucru care va determina atat creşterea notorietăţii companiei, cat şi atragerea de noi salariaţi competenţi de pe piaţa forţei de muncă.

Un comentariu:

Anonim spunea...

Da. De fapt, salariatii, priviti ca si clienti sau clientii priviti ca si salariati, sunt resursa principala...